image1 image2 image3

HELLO I'M JOHN DOE|WELCOME TO MY PERSONAL BLOG|I LOVE TO DO CREATIVE THINGS|I'M PROFESSIONAL WEB DEVELOPER

PuaSaku zAmaN kaNak2

Alhamdulillah... kita dh msk ramadan ke-11.. dan alhamdulillah juga kerana kita msh dpt merasa nikmat ramadan pada thn ini. Inilah peluang umat Islam untuk meraih seberapa bnyk ganjaran pahala.
 


Pada adik2 yg msh di bwh umur 11 thn, mcm mana? Thn ni blh x puasa penuh? Cuba lah.. slagi kta x cuba, kta x kan mampu. Mulakan dgn puasa separuh hari, kemudian, sehari, seterusnya selang sehari, dan akhirnya pasti adik2 mampu untuk puasa seminggu penuh dan tahun berikutnya sebulan penuh.

Inilah resipi puasa yg kak fizah (aik, kak fizah ka? entah2 dh makcik...hu3) guna. Meh aku ceta serba sikit tntg puasa ramadanku ms kecik2. Aku pon mcm bdk2 len jg..ada jg posa yangyuknya..almaklumlah budak2 kan..mana nk thn perut sehari..tapi bila diasuh, pasti boleh kan?

Aku start posa penuh sebulan wktu aku darjah 4. Woooo...maluuu jer ceta kat org kan.. Alaa..ceta utk pgjrn adik2.. Adik2 jgn la ikut cam kak fizah ni. Adik kena la start awal dr tu. Berbalik pd ceta td. Waktu aku darjah 3 aku puasa tp tinggal 5 hari. Kira x penuh la kan. Masa tu aku baru pindah skolah baru. So, budak baru la katakan..hot stuff la..ha3...hot la sgt. Ho3...Mcm skolah2 rendah len jg, skolah tu pon buka kantin time bln posa. haippp..jgn pikir bkn2..kantin skolah buka utk murid2 darjah 1, 2, n 3 yg x posa ja. Yg murid2 darjah 4, 5 n 6 tu klw x malu, pi la bli kan.. ha3... Aku pula..tergolong dlm golongan yg blh pi kantin la kan tapi wkt tu perasaan malu tu dh mula cuk cak. 1st day bulan ramadan aku dh mula puasa. Mak dah janji dgn aku adik-beradik yg puasa, klw puasa penuh sehari dpt RM 0.50. Klw 30 hari, means RM15 la.. Wahhh..waktu tu RM15 tu bleh bli mcm2 dh. So, apa lg aku pon sedaya upaya la nk penuhkan. Tapi tergugat juga aku bla time mak aku buat biskut raya. Mesti aku kecur liur punya nk rs biskut raya yg kiut miut tu. Jadinya, ada sehari dua aku tinggal sb biskut raya ditambah plak dgn 2-3 hari aku x brapa sihat. Skt prt kut. Aku pon lupa dah. Dah 16 thn pon.

Haaa...darjah dua pon aku puasa gak.. Aku mula start posa ms drjh dua la.. taaapiiii puasa yangyuk la. Kekadang bgn sahur, kdg2 sahur atas katil ja. hu3... Darjah 2 ni aku posa sekat hari ja. Baru bertatih. Aku posa pagi, petang aku buka la. Syg kan klw pikir2 balik. Itu klw pikir2 blk, klw pikir3? Kira ok la..puasa juga.. darjah dua la katakan. Skolah ptg plak ms tu..mmg penat la..dahaga n lapaq sakan. Org pegi kantin, aku pon pi kantin nk bli mkn. Aku igt lg, ada org tanya aku, xpuasa ka? Aku dgn slamber badaknya jwb "tak".. hu3.. Masa tu ada sorg kwn aku ni..dia puasa.. bgs btul dia..puasa penuh plak tu. Dia tkejut bla aku mengarah ke kantin ms bunyi loceng rehat. Pastu dia pon tanya la aku. Aku pon bgtaw la perkara sbnr yg aku posa sekerat hari ja. Dia gelak. Aku malu sb kena gelak. Lepas pada tu aku pon posa gak la ms kat skolah. Kat rumah aku buka la posa.. ho3.. ish..ish..ish..zaman kanak2 kan.. camtu la..

Apapun, aku bertrima kasih bnyk pd mak. Mak bg gnjrn sb mak nak anak2 dia blajar puasa. Dlm memberi ganjaran, mak n abah tetap didik km adik-bradik tentang keberkatan n nikmat puasa juga erti tarawih. Bagi aku, x salah ajar anak berpuasa dgn memberi ganjaran. Mula2 bg ganjaran, lama2 anak2 akan faham erti puasa dan nikmatnya. Masa tu ganjaran duit atau hadiah dah x diperlukan lg.

Share this:

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment