image1 image2 image3

HELLO I'M JOHN DOE|WELCOME TO MY PERSONAL BLOG|I LOVE TO DO CREATIVE THINGS|I'M PROFESSIONAL WEB DEVELOPER

Bulan Berbisik

Bulan Berbisik karya Samsiah Mohd Nor.... kali pertama melihat...msh tak dpt menarik minatku utk membaca.. tp stlah membelek2 akhirnya hatiku berbisik kuat untuk membacanya..walaupun novel ini sbnrnya sarat dan berat dgn kata2 yg sukar untuk difahami.

Novel.. seringkali dikaitkan dgn kisah2 percintaan... adakalanya isu2 yg dikupas dan jln ceritanya sama seperti novel2 yg ada di pasaran. Namun, Bulan Berbisik lain... terlalu bnyk isu yg dikupas. Isu tersebut sememangnya wujud pada zaman tersebut. Walaupun permulaan novel ini membuatkan org kurang fhm kenapa wujud dua cerita pada dua waktu yg berbeza dan permainan watak yg berbeza. Namun, kombinasi dua cerita  di pertengahan novel membuat owg ingin tahu bagaimana kesudahan cerita tersebut.

Bulan Berbisik membicarakan tentang sebuah kehidupan yang di dalamnya diketengahkan isu bangsa, agama, keluarga dan negara. Protokol kehidupan seseorang sangat berbeza. Kisah di dalam novel ini bermonolog dalam seribu cara. Di dalamnya dikaitkan dgn cerita-cerita para ulama dan syair2 serta puisi2 Rabiah Al-Adawiyah. Bait-bait perkataan yang digunakan berat dan padat dan adakalanya membosankan tetapi setiap yg diluahkan memberi makna yg mendalam serta mengajak kita untuk berfikir tentang banyak perkara.

Although the novel is not the most novel i like, but it would be in my list because of it's strength plot.

(date of study : 21/3/11)

Share this:

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment