image1 image2 image3

HELLO I'M JOHN DOE|WELCOME TO MY PERSONAL BLOG|I LOVE TO DO CREATIVE THINGS|I'M PROFESSIONAL WEB DEVELOPER

SyRia...keunikannya menambat hatiku...

Inilah destinasi pertama kami. Sgguh unik. Bkn sj bangunan tp segala2nya. Aku tertarik dgn rekaan bangunannya yg x runtuh wlwpon bangunan yg dibina tu x ikut criteria2 tertentu yg sptutnya ada pd sebuah bangunan. Bkn stakat tu, aku jg tertarik dgn barangan2 dan makanan2 yg ada kat sna. Murah dan menarik and sedappp. Mknan yg menjadi favourite org sana adalah nasi mandi. Yg paling menarik n menambat hatiku yg aku sbnrnya xpenah tahu....kebanyakan para ulama Islam mendiami bumi Syria...Km dibawa melawat makam2 para syuhada termasuk makam Habil and Qabil serta pejuang Islam Solehuddin Al-Ayubi dan ramai lg bg mengenang pengorbanan mereka terhadap Islam. Km juga di bawa melawat kincir air tertua dan pemandangan keseluruhan bumi Damascus, Syria dr pandangan atas bukit. Rombongan diketuai oleh pelajar2 lelaki Malaysia yg belajar kat sana (Ustaz Idham, Ustaz Syed, dan 2 lg pelajar UKM yg praktikal di sana). Pljr2 perempuan bw g shopping...=) Penginapan yg disediakan kd km sgt mewah. Blk tu sgt besar. Decorating hotel tu pon unik. Cantik sgt. Pd aku, suasana di bumi Syria terasa lama dan lain sgt...tp aku dpt rs ketenangan bumi Syria wlwpon kedatangan km ms tu bkn dlm keadaan yg mengizinkan. Syria ketika itu berlaku pergolakan. Namun bgtu, menurut pljr2 di sana, pergolakan hanya berlaku pd hari jumaat. Pd hr lain, keadaan kembali pulih seperti biasa. Aku akuinya sb kdtgn km pd hari jumaat tu mmg terasa sgt terasing dan sunyi. Tiada langsung org yg bersiar2 di luar kwsn rmh atau di bandar. Yg kelihatan hanya tentera2 syria dan kereta kebal. Takut jg ms tu tp alhamdulillah tiada apa yg berlaku. Sekurangnya2 aku dpt merasai perkara tersebut. Pd hari keesokannya suasana ok mcm negara2 lain..penuh orang dan suara kanak2. Km berada di sana selama 6 hari. Pengalaman yg sgt2 aku hargai dan mengasyikkan. Terima kasih mak krn bw adik ke sana. I miss u Syria.. sgt2 rindukan pengalaman itu and the icecream.... so delicious..nyummiii..
kincir air tertua







Suasana persekitaran perumahan

Tumbuhan berharga yg menjana pelaburan di Syria



suasana di luar masjid



Kota Lama yg lengkap dgn semua kelengkapan Raja zaman dulu

Kota Lama


Makam Sultan Solehuddin Al-Ayubi



Barangan kegunaan zaman dahulu


Pasar membeli-belah

aiskrim tumbuk buatan sendiri...nyummiiii..







Makam para syuhada 


Jeruk








p/s : hanya sbhgn gmbr shj yg dpt dijadikan tatapan anda... yg lain adalah koleksi peribadi =)

Share this:

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment